دیجیتال مارکتینگ چیست؟

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ را تا حالا موقع کار کردن دیده‌اید؟ ساعت‌ها به مانیتور کامپیوتر خیره می‌شود، تایپ و کلیک می‌کند. افرادی که نداند فکر می‌کنند که این فرد مشغول یللی‌تللی کردن می‌باشد؛ اما همان مواقعی که قهوه‌اش را مزه می‌کند و به مانیتور کامپیوتر خیره شده است، مشغول فروش میلیونی و یا حتی میلیاردی می‌باشد. شغل جذابی است مگه نه؟ آیا شما هم می‌خواهید بدانید که دقیقاً دیجیتال مارکتینگ چیست و چه‌کاری انجام می‌دهد؟

در یک کلام، دیجیتال مارکتینگ یعنی بازاریابی کردن با ابزارهای دیجیتالی، حالا در ادامه وقتی که کارشناس دیجیتال مارکتینگ به مانیتور خیره شده است و دقیقاً چه کار می‌کند؟ با چه ابزارهایی سر و کله دارد؟ و چطور خدمات یا محصول را به فروش می‌رساند؟ داستانی طولانی است که توضیحاتی را خدمتتان ارائه می‌دهیم.

با یک مثال در ادامه می‌بینیم که بازاریابی دیجیتال و یا دیجیتال مارکتینگ در عمل چیست به کسب و کارها و افراد چه کمکی می‌کند؟

بازاریابی دیجیتال و یا دیجیتال مارکتینگ در عمل یعنی چه؟

آیا آخرین کالا و محصولی را که به‌صورت آنلاین خریداری کرده‌اید را به یاد دارید؟ فرض می‌کنیم که قصد خریدن گوشی موبایل را دارید تا بتوانیم عملکرد یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ را در این فرآیند خرید بررسی کنیم و ببینیم که چه نقشی دارد.

وهله اول: جست و جو کردن

بیشتر از ۶۰ درصد اشخاصی که دسترسی به اینترنت دارند، طبق آمارها قبل از خریدن هر کالایی درباره آن کالا در اینترنت به جستجو می‌پردازند. این جستجو می‌تواند یک تحقیق عمیق و یا یک اطلاع ساده از قیمت محصول مورد نظر باشد.

اگر عاشق گوشی نیستید و از مدل‌های جدید عرضه‌شده در بازار خبری ندارید، با جستجو کردن عبارت‌هایی مانند بهترین موبایل زیر ۶ میلیون و یا بهترین گوشی‌های سامسونگ ۲۰۲۰ و همین‌طور بهترین گوشی‌های جدید، تلاش می‌کنید تا فهرستی از مدل‌های قابل انتخاب را برای خود پیدا کنید.

نقش دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال در این مرحله به چند قسمت قابل تقسیم است. اول باید ویدیو یا مقالات و نوشته‌ها با نیازهای شما مطابقت داشته و بر اساس آن‌ها تهیه و منتشر شده باشد. این قسمت کار همان بازاریابی بر اساس محتوا می‌باشد. دوماً هر نوع بستر دیگری و یا وب سایتی را که برای انتشار محتوا مدنظر است باید سئو (SEO) باشد.

وهله دوم: مقایسه کردن

وقتی تعدادی راهنماها و فهرست‌ها را مطالعه کردید، حالا زمان مقایسه کردن مدل‌ها فرا می‌رسد. اسم سه مدل پیشنهادی خود را جستجو نمایید. در جستجو روی اولین که یک تبلیغ می‌باشد کلیک می‌نمایید. تبلیغات کردن داخل گوگل از سرویس گوگل ادورز اجرا و مدیریت می‌شوند. کارشناس دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال را طوری بهینه‌سازی و مدیریت کند که در خلال نتایج جستجو به‌صورت هدفمند و قدرتمند به مشتریان بالقوه نمایش داده شود.

در جستجوها عموماً به یک نتیجه اکتفا نمی‌کنیم و چندین تب را به‌صورت هم‌زمان باز می‌نماییم. وقتی چندین گزینه برای انتخاب وجود دارد، اینجا است که جزئیات اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، در این مرحله است که باید کارشناس دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی از این که اطلاعات مورد نیاز کاربر در دسترسش هستند، اطمینان حاصل کند و در کل تجربه برای کاربر مورد رضایت او باشد که در اینجا تجربه و مهارت‌های طراحی و واسط کاربری نقش پراهمیتی پیدا می‌کنند.

علاوه بر این باید با استفاده از ابزارهای تحلیل دیجیتال مانند گوگل آنالیتیکس درک نماید که کاربران از چه منبع‌هایی وارد وب‌سایت ما شده‌اند، چه کارهایی را انجام می‌دهند و چه چیزی باعث می‌شود که از خریدن محصول یا خدمات صرف نظر کنند.

وهله سوم: ترغیب کردن به خرید

بعد از کلی تحقیق کردن به یک انتخاب و نتیجه نهایی می‌رسید. قیمت‌ها، لوازم جانبی و گارانتی‌ها را هم بررسی می‌نمایید و در نهایت تصمیم می‌گیرید که از یک فروشگاه که زیاد هم مشهور نیست خرید کنید.

در مراحل خرید کردن کارها به‌خوبی و به‌آسانی پیش می‌رود پیامکی که ثبت سفارش شما را تایید می‌کند، دریافت می‌کنید.

وهله چهارم: بازگشت مشتری و وفادار سازی مشتری

از گوشی و یا محصولی که خریداری کرده‌اید نهایت رضایت را دارید و هر شخصی که شما می‌پرسد این گوشی را از کجا خریده‌اید؟ نام فروشگاه اینترنتی‌ای را می‌گویید که خرید را انجام داده‌اید. فرض کنید قاب و گلس برای گوشی مورد نظر را خریداری نکرده‌اید، پیامکی از طرف فروشگاه اینترنتی در همان روز دریافت می‌نمایید که قاب و گلس های این مدل گوشی تا ۳۰ درصد تخفیف خورده‌اند؛ بنابراین ترغیب می‌شوید که قاب و گلس را هم از همین فروشگاه اینترنتی سفارش دهید. در پیامک تبلیغی که برای شما فرستاده می‌شود، لینک صفحه اینستاگرامی فروشگاه هم قرار دارد که بعد از نگاه کردن به صفحه اینستاگرام فروشگاه، از محتواهایش خوشتان می‌آید بنابراین پیج او را دنبال می‌کنید.

در این هنگام کارشناس بازاریابی دیجیتال و یا دیجیتال مارکتر در تلاش است که با ارسال پیام، مدیریت کردن شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات و تدوین کمپین‌های فروش اینترنتی، کاری را انجام دهد که مشتریان قبلی، دوباره اقدام به خرید کردن از این فروشگاه اینترنتی بکنند.

پس در پایان یک کارشناس بازاریابی دیجیتال و یا دیجیتال مارکتر، در کنار دیگر اشخاص متخصص در تلاش است تا فروش و یا ارائه دادن خدمات مختلف و گوناگون، در بسترهای دیجیتالی را به بهترین نحو ممکن انجام دهد.

نوشتهٔ پیشین
اهمیت بخش توسعه و تحقیق در سازمان‌ها
نوشتهٔ بعدی
نقش منابع انسانی در سازمان چیست؟

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست