نقش منابع انسانی در سازمان چیست؟

هم‌زمان با گسترده شدن و بزرگ شدن فضای کسب‌وکاری در کشور عزیزمان ایران، مقالات و مطالب گوناگونی درباره واحد منابع انسانی و اهمیت منابع انسانی در سازمان‌های مختلف نوشته شده است؛ اما با تمام این وجود اهمیت جایگاه و نقش این واحد در سازمان‌های مختلف به درستی قابل درک نشده است.

بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها منابع انسانی را در قالب یک جزئی از شرکت و سازمان قبول کردند، اما به اهمیت این واحد در بهبود وضعیت فروش و افزایش بهره‌وری محیط کار و همین‌طور خدمات‌رسانی اشراف کامل ندارند.

می‌توان این موضوع را عدم تلاش اکثر سازمان‌ها در پیاده سازی نظام‌های توسعه منابع انسانی و همین‌طور در پایین بودن اولویت سرمایه گذاری در این واحد مشاهده نمود.

به همین خاطر تصمیمی اتخاذ شد تا در یک سری از مقالات و نوشته‌ها در مورد اهمیت منابع انسانی و تأثیری که این واحد در توسعه کسب‌وکار و پیشرفت آن دارد صحبت کنیم.

تعریف نیروی انسانی و نقش منابع انسانی:

یکی از سرمایه‌های اصلی و گران‌بهای هر ملت و مملکتی نیروی انسانی آن به شمار می‌رود. چرا که ثروتمندترین کشورها هم بدون نیروی انسانی کارآمد و متخصص، هم دچار رکود و هم دچار ضعف می‌گردند؛ بنابراین بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در مرکز توجه، خود نیروی انسانی را قرار داده و تلاش می‌کنند تا شرایط پیشرفت و رشد شخصی هر فرد را فراهم آورند.

این افراد به‌خوبی متوجه شده‌اند که سرمایه اصلی یک کشور نیروی انسانی آن است و آینده آن کشور، بستگی به تربیت نیروی انسانی مؤثر و کارآمد دارد.

سازمان‌ها و شرکت‌های منظم و آینده‌نگر تربیت نیروی انسانی مؤثر و استخدام نیروی انسانی کارآمد را در اولویت کاری خود قرار می‌دهند. شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ با بهره‌گیری از کمک متخصصین و با طراحی نظام‌های منابع انسانی، زمینه را برای افزایش بهره‌وری سازمان در ضمن ایجاد شرایط مناسب، برای رشد شخصی کارکنان فراهم می‌آورند.

تعریف منابع انسانی:

بر اساس تعریفی که ویلیام آر تریسی ارائه می‌دهد؛ می‌توان منابع انسانی را گروهی از افراد در نظر گرفت که درون یک سازمان و یا شرکت کار می‌کنند و انجام عملیات‌های سازمان را بر عهده دارند؛ اما مدیر یا مسئول منابع انسانی واحد یا فردی است که وظایف متفاوت و گوناگونی را در راستای رشد و پیشرفت شرکت و همین‌طور افزایش بهره‌وری بر عهده دارد.

ویژگی‌ها و وظایف مورد نیاز منابع انسانی:

واحد منابع انسانی وظایف گوناگون و متعددی را در سازمان و شرکت‌ها بر عهده دارد که تمام آن‌ها بر مبنای جذب نیرو و نگهداری نیروهایی است که در این زمینه مستعد هستند.

می‌توان وظایف منابع انسانی را به طور کلی به‌صورت زیر شرح کرد:

۱. ایمنی شغلی کارکنان

۲. انجام امور قانونی کار و کارمندان

۳. جبران خدمات و پاداش‌ها در سازمان و شرکت‌ها

۴. آموزش و توسعه کارکنان

۵. مدیریت روابط کارکنان

انجام صحیح و درست این وظایف به مهارت‌های ویژه‌ای نیازمند است که هنگام جذب نیروی انسانی در واحد منابع انسانی باید آن‌ها را در نظر گرفت.

می‌توان به مهارت‌های زیر در همین زمینه اشاره نمود:

۱. نظم و سازماندهی

۲. اخلاق گرایی

۳. تصمیم گیری

۴. توانایی حل اختلاف

۵. ارتباط قوی

نقش واحد منابع انسانی در قسمت‌های مختلف سازمان‌های و شرکت‌ها:

فرآیند استخدام و جذب منابع انسانی:

از شروع فرآیند استخدام هر کارمند تا اولین روز آغاز به کار و در تمام مدتی که او اشتغال در سازمان دارد، به طور همیشگی با واحد منابع انسانی سازمان در ارتباط است.

منابع انسانی برای ایجاد یک محیط کاری هماهنگ در سازمان‌های آینده‌نگر سال‌ها تلاش می‌کنند. در چنین محیطی ضمن حفظ حریم شخصی و خصوصی کارمندان، با یکدیگر نیز تعامل صمیمانه و دوستانه‌ای دارند.

حفظ و ایجاد چنین شرایطی به آسانی امکان پذیر نیست و از ابتدای فرآیند استخدام، واحد منابع انسانی، میزان هماهنگی فرد با مجموعه را می‌سنجد؛ بنابراین یک واحد منابع انسانی کارآمد که در سازمان‌های موفق مستقر هستند، تخصص افراد تنها ملاک استخدام نخواهد بود.

اما نقش منابع انسانی در اینجا به پایان نمی‌رسد، چرا که این واحد پس از جذب کارمندان، وظیفه دارد تا جایگاه فرد در داخل سازمان را به‌مرور زمان مشخص نماید و جذب این افراد را در محیط تسهیل نماید. این فرآیند به شکل یک تور کوتاه مدت در شرکت و سازمان برای معرفی کارمند به دیگر کارکنان و همین‌طور قرار دادن اطلاعات لازم و ضروری در خصوص شرکت و فعالیت‌ها و وظایفی که آن شرکت انجام می‌دهد در اختیار کارمند قرار می‌گیرد.

افرادی که کارمند باید به آن‌ها پاسخگو باشد و تبیین وظایف و همین‌طور پاسخگویی به سؤالات و رسیدگی کردن به دغدغه‌های کارمند در این واحد اتفاق می‌افتد.

در طول فعالیت کارمند درون شرکت، این واحد نیز نحوه تعامل فرد با سایر کارکنان و فعالیت‌ها را زیر نظر گرفته و در صورت لزوم توصیه‌های ضروری و لازم را ارائه می‌نماید.

نوشتهٔ پیشین
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
نوشتهٔ بعدی
هوش هیجانی چیست؟

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست